Sunday, June 17, 2007

melayu di alam fantasi

ya, secara realitinya org melayu sekarang rata2 hidup di alam fantasi...but we should be in reality rite? why? kenapa saya berani berkata begitu. for me, sudah menjadi sifat manusia yg suka bertindak melebihi akal fikiran.

ada baik nya bertindak mcm tu tp ada juga risikonya. Kebaikkannya dapat dilihat seperti nasa exploration outside the world..that not simple but sifat manusia yg menjadikannya realiti. tp rancangan2 realiti spt af,mentor , malaysian idol dan sebagainya pada saya dilihat sebagai suatu masalah atau 'penjelajahan negatif '. tetapi atas tiket kebebasan asasi dan mempertahankan seni muzik, sesuatu yang kurang berfaedah telah menjadi sangat penting. how?

cuba anda buka mata dan lihat dengan akal yang tajam, beratus - ratus ribu malah mungkin sampai berjuta yang ingin diuji bakatnya dalam rancangan nyanyian ini. mungkin akan ada yang berkata, malaysia memiliki lebih kurang 23 juta rakyat, so it shouldn't be a problem, rite?it just 4-6% of Malaysian population. Tp pernahkan anda dengar pepatah ini, sikit2 lama-lama jadi bukit???

maka akibat suara2 keras yang menentang rancangan2 realiti tv, maka diadakan pula debat oleh salah satu rancangan realiti di Malaysia. saya akui manusia perlukan hiburan tambah2 lagi di zaman sekarang, kerana kita sentiasa berada dalam keadaaan yang terlalu 'cepat membangun.' saya terkejut apabila salah seorang bergelar dr.' berkata, manusia mahukan perasaan nya dibelai dan dibuai-buai..saya sangat setuju, tp malangnya, perasaan manusia sekarang harus dibelai dengan rancangan2 realiti tv. alamak, sudah tersasar dari landasannya..persoalannya ialah, kenapa perlu dibelai dengan rancangan sebegini???

saya pasti, tanpa sebarang tindakan dari kerajaan yang utamanya, fantasi melayu akan terus berkembang, namun bukan di landasan yang betul..dan kenapa ramai sangat yang nak menyanyi? oleh itu, saya berpendapat pekerjaan paling dikehendaki di malaysia ialah menyanyi..rite???

No comments: