Wednesday, June 13, 2007

kes rogol - antara masalah dan gejala

seringkali akhir2 ini, banyak terjadi kes2 rogol yang terjadi. ntah dimana silapnya, begitu mudah seorang wanita itu direntap mahkota harganya. Malah berlakunya di Malaysia sendiri, sebuah negara islam. pernahkan kamu terfikir bahawa kes rogol adalah masalah atau gejala?

saya melihat banyak faktor yang mendorong kes rogol ini. Antaranya mangsa itu sendiri, iaitu insan yang bergelar wanita/perempuan. fesyen pakaian remaja yang kurang sopan menjadi salah satu punca kes rogol. Dan bila punca ini ditujukan, wujud suara2 yang menyalahkan kaum lelaki. saya akui yang kaum lelaki turut bersalah, namun tiada sebarang teguran atau gesaan yang dibuat untuk menegur mereka. itu bagusnya org kita sendiri.

Salah satu lagi sifat kaum wanita ini adalah sayang. sedar atau tidak, kaum wanita ini kalau sudah jatuh cinta, segala sanggup diserahkan termasuk diri. Memang ianya jauh dari kes rogol, kerana ianya adalah kehendak hati sendiri, tetapi saya melihat dari aspek ini, kes rogol boleh terjadi. cuba lihat kes rogol yang berlaku, hanya baru kenal sehari dua atau sebulan dua, wanita sanggup keluar bersama, naik motor bersama, dating, malah ada yang mula berjinak dgn hubungan asmara..dan ketika itulah manusia mudah menyalahkan manusia.

yang ketiga adalah sifat lelaki sendiri. memang di negara luar tidak banyak kes rogol berlaku terutama di negara barat kerana org barat menghalakan pelacuran dan hubungan seks adalah kewajipan bagi seorang remaja di sana. dan di Malaysia, atas gerakan sosial dan desakan nafsu telah membawa kepada kes rogol. Sedar atau tidak, kes rogol melibatkan golongan lelaki yang terdesak, yang kurang berkemampuan dan mempunyai masalah "mental". kenapa? dan bagi yang kaya raya, pelacur dapat memuaskan nafsu, dan apa bezanya?

tetapi, bila saya membaca akhbar hari ni, terlalu simpati apabila mendengar kes rogol kerana dirogol di depan kekasih apabila ada 4 "penyamun" merentap kesucian kekasihnya.

hati ini memang pedih bila mendengar kes rogol, takut2 terkena pada keluarga saya. rasanya mcm nak pecahkan saja kepala penyamun tu..,tp itulah, dunia. silap langkah merana hidup. so, isu rogol ni pada pendapat saya adalah gejala yang sering berlaku atas kesilapan kedua-dua belah pihak....that why the world is sick..!!!!

No comments: